Prezentujemy założenia teoretyczne pomiaru umiejętności w badaniu PISA 2022 – organizowanego przez OECD największego na świecie międzynarodowego badania umiejętności uczniów. Wyniki PISA 2022 poznamy już 5 grudnia br.

Badanie PISA jest realizowane od 2000 roku we wszystkich krajach OECD, a także w kilkudziesięciu innych krajach. W edycji PISA 2022 uczestniczyło 81 państw i regionów, a główną dziedziną badania była matematyka.

Matematyka – założenia teoretyczne (mathematics framework)

Matematyka jest główną dziedziną badania PISA po raz trzeci: po raz pierwszy była nią w 2003 roku, a po raz drugi w 2012 roku. Badanie PISA w zakresie matematyki sprawdza, w jakim stopniu uczniowie potrafią wykorzystać swoją wiedzę i umiejętności matematyczne, gdy muszą się zmierzyć z koniecznością rozwiązywania problemów, przed jakimi stawia ich otaczający świat. Badanie weryfikuje, czy uczniowie potrafią rozumować matematycznie, a także czy potrafią skutecznie wykorzystywać pojęcia i narzędzia matematyczne do opisu, analizy i prognozowania różnych zjawisk.

Czytaj więcej

 

Rozumienie czytanego tekstu – założenia teoretyczne (reading framework)

Rozumienie czytanego tekstu to proces obejmujący odczytanie znaczeń zawartych w tekście i wykorzystanie ich w dalszych działaniach. Proces ten zakłada również ocenę, refleksję, a także zaangażowanie w lekturę, by osiągnąć zamierzony cel, pogłębić wiedzę, zwiększyć własny potencjał intelektualny i uczestniczyć w życiu społecznym.

Czytaj więcej

 

Rozumowanie w naukach przyrodniczych – założenia teoretyczne (science framework)

Umiejętności uczniów w zakresie nauk przyrodniczych mierzone w badaniu PISA to nie tyle opanowanie wiadomości z zakresu biologii, chemii, fizyki i geografii, ile przede wszystkim rozumowanie naukowe i umiejętność zastosowania wiedzy przyrodniczej do rozwiązywania zadań, przedstawionych w różnych, a nie tylko w szkolnych, kontekstach. To zarówno wiedza naukowa, jak i wiedza o nauce – o drodze dochodzenia do prawdy naukowej. Kluczowym elementem jest metoda naukowa: stawianie pytań badawczych i hipotez, a następnie sprawdzanie tych hipotez za pomocą obserwacji i doświadczeń.

Czytaj więcej