Absolwentka Wydziału Filologicznego i Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego oraz studiów podyplomowych w zakresie zarządzania projektami na Uniwersytecie Warszawskim. Od lat związana z edukacją na styku dydaktyki i zarządzania. Kierowała szkołą językową oraz organizowała szkolenia pracownikom znanej korporacji. W latach 2007-2009 koordynator projektu finansowanego ze środków EFS „Warszawscy nauczyciele w Europie”. Posiada bogate doświadczenie w zarządzaniu badaniami międzynarodowymi i krajowymi. Koordynator badań IBE – „Diagnoza kompetencji gimnazjalistów”, dwie edycje w latach 2011 i 2012, oraz kilku innych badań przeprowadzanych w szkołach na różnych etapach edukacyjnych. W latach 2013-2014 uczestniczyła z ramienia IBE w spotkaniach KeyCoNet – europejskiej sieci instytucji edukacyjnych prowadzonej przez European Schoolnet i zajmującej się analizą inicjatyw dotyczących realizacji działań związanych z rozwojem kompetencji kluczowych u uczniów na różnych etapach edukacyjnych w krajach UE. Współautorka raportu wydanego we wrześniu 2014 roku przez European Schoolnet z siedzibą w Brukseli, dotyczącego prowadzonej przez IBE „Bazy dobrych praktyk” oraz wprowadzania kompetencji kluczowych do polskiej praktyki szkolnej. Brała udział w pracy zespołów badawczych TIMSS 2015 i 2019, PIRLS 2016 oraz PISA 2018. Kierowała badaniami PIRLS 2021 i PISA 2022. W obydwu badaniach odpowiedzialna głównie za zarządzanie projektami i zespołem badawczym, sprawozdawczość, kontakty z międzynarodowymi konsorcjami realizującym badania i przygotowanie narzędzi badawczych. Od 2022 roku kierownik badania PISA 2025. Współautorka raportów z badań PISA, PIRLS, TIMSS. Entuzjastka edukacji rozbudzającej wyobraźnię i umiejętności.
Absolwent socjologii na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Zainteresowania badawcze związane m.in. ze specyfiką procesu wchodzenia młodych na rynek pracy i w szeroko rozumianą dorosłość. Współautor publikacji na temat sytuacji młodych dorosłych w Polsce i na świecie. Od 2017 roku pracuje w Instytucie Badań Edukacyjnych. W 2017-2020 wspierał wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Od 2020 roku zajmuje się międzynarodowymi badaniami edukacyjnymi: Międzynarodowym Badaniem Kompetencji Obywatelskich (ICCS 2020), Programem Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów (PISA 2025). W projektach zajmuje się zarządzaniem, gromadzeniem i przetwarzaniem danych do analiz, opracowaniem procedur badawczych i realizacyjnych.
Absolwent Międzywydziałowych Studiów Humanistycznych Uniwersytetu Warszawskiego, magister socjologii i filologii polskiej. Przez rok był doktorantem w Zakładzie Metodologii Badań Społecznych UW. Praktyk badań społecznych i rynkowych, a także praktyk innowacyjnej edukacji. Uczestniczył w kilkudziesięciu projektach badawczych. Współpracował m.in. z TNS Polska / Kantar (dawniej: Ośrodek Badań Opinii Publicznej), Centrum Badań Marketingowych Indicator i grupą Neuca S.A. Jest członkiem zwyczajnym Polskiego Towarzystwa Badań Rynku i Opinii. Od roku 2019 obok ścieżki badawczej rozwija działalność w obszarze edukacji. Współpracował ze szkołami (publicznymi i niepublicznymi), przedszkolami, instytucjami kultury i organizacjami trzeciego sektora, zarówno jako nauczyciel (przede wszystkim – muzyki), wychowawca, jak i koordynator projektów edukacyjnych (m.in. w Dziale Edukacji Polskiej Akcji Humanitarnej). W latach 2020-2022 współprowadził projekty edukacyjne skierowane do dzieci i młodzieży z rodzin zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym.
Członkini Zespołu Badań Umiejętności w IBE. Ekspertka z zakresu przedmiotów przyrodniczych oraz adaptacji narzędzi badawczych w międzynarodowych projektach edukacyjnych. Biolożka, absolwentka Wydziału Biologii UW. Doktor nauk przyrodniczych (1991). W latach 2002-2013 sekretarz naukowy Międzynarodowego Programu Oceny Umiejętności Uczniów (PISA) prowadzonego w Polsce przez Instytut Filozofii i Socjologii PAN. W latach 2008 – 2010 współautorka założeń oraz realizatorka projektu „Polska PISA – Spójność społeczna, przeciwdziałanie wykluczeniu i szanse rozwojowe: Oddziaływanie pomiaru edukacyjnego na system edukacji. Opracowanie formuły oceniania, która sprzyja rozwojowi złożonych umiejętności”, dotyczącego tworzenia nowatorskich narzędzi dydaktycznych do pomiaru umiejętności uczniów. W latach 2009 -2015 Lider Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych (PPP) w IBE. Współautorka założeń wieloletniego ogólnopolskiego badania sprawdzającego umiejętności przyrodnicze uczniów – Laboratorium Myślenia oraz innych badań realizowanych przez Zespół PPP. Propagatorka kształtowania umiejętności rozumowania naukowego i metody badawczej wśród uczniów. W latach 2014-2020 Krajowy kierownik badania PISA. Od 2016 roku Kierownik organizacyjny Olimpiady Biologicznej w Polsce. Autorka licznych opracowań dydaktycznych, artykułów naukowych czy poradników dla nauczycieli oraz wystąpień na wielu polskich i międzynarodowych seminariach i konferencjach