znaki_strona_www

Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów
został dofinansowany ze środków budżetu państwa.

13 października 2024 roku ukazał się piąty tom raportu Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (Organisation for Economic Co-operation and Development) z badania PISA 2022 pt. „Learning Strategies and Attitudes for Life”

Piąta (ostatnia) część międzynarodowego raportu PISA 2022 skupia się na strategiach uczenia się i nastawieniu do nauki 15-latków z krajów objętych badaniem. Analizowane są w nim m.in:

  • Gotowość uczniów do zadawania pytań i ich dążenie do pełnego zrozumienia przekazywanych treści
  • Nawyk szukania połączeń między nowymi informacjami a już posiadaną wiedzą
  • Umiejętność samodzielnego wyszukiwania informacji i dokonywania oceny wiarygodności źródeł
  • Zdolność krytycznego myślenia i uwzględniania różnych perspektyw
  • Odnoszenie zdobytej wiedzy do codziennych sytuacji życiowych
  • Rola motywacji wewnętrznej i ciekawości poznawczej w kształtowaniu postaw świadomego uczenia się
  • Kompetencje kooperacyjne i ich wpływ na zdolność krytycznego myślenia
  • Wpływ stosowanych strategii uczenia się na osiągnięcia uczniów
  • Wsparcie nauczycieli i rodziców/opiekunów jako czynnik kształtujący postawę proaktywną
  • Podejmowanie prac dorywczych przez uczniów a ich motywacja do nauki i nastawienie na rozwój

 

Pełną wersję raportu można przeczytać, klikając [link].