Piąta (ostatnia) część międzynarodowego raportu PISA 2022 skupia się na strategiach uczenia się i nastawieniu do nauki 15-latków z krajów objętych badaniem. Analizowane są w nim m.in:
- Gotowość uczniów do zadawania pytań i ich dążenie do pełnego zrozumienia przekazywanych treści
- Nawyk szukania połączeń między nowymi informacjami a już posiadaną wiedzą
- Umiejętność samodzielnego wyszukiwania informacji i dokonywania oceny wiarygodności źródeł
- Zdolność krytycznego myślenia i uwzględniania różnych perspektyw
- Odnoszenie zdobytej wiedzy do codziennych sytuacji życiowych
- Rola motywacji wewnętrznej i ciekawości poznawczej w kształtowaniu postaw świadomego uczenia się
- Kompetencje kooperacyjne i ich wpływ na zdolność krytycznego myślenia
- Wpływ stosowanych strategii uczenia się na osiągnięcia uczniów
- Wsparcie nauczycieli i rodziców/opiekunów jako czynnik kształtujący postawę proaktywną
- Podejmowanie prac dorywczych przez uczniów a ich motywacja do nauki i nastawienie na rozwój
Pełną wersję raportu można przeczytać, klikając [link].