Podczas badania głównego uczniowie na komputerach rozwiązywali testy z dwóch losowo przypisanych im dziedzin spośród wszystkich obszarów badania: rozumienie czytanego tekstu, matematyka, nauki przyrodnicze i uczenie się w cyfrowym świecie. Następnie byli proszeni o wypełnienie kwestionariusza ucznia (dotyczącego ich otoczenia szkolnego i domowego, postaw i opinii) oraz kwestionariusza dotyczącego korzystania z technologii informatycznych (ICT).
Po zakończeniu realizacji, w maju i czerwcu, odbyło się tzw. kodowanie odpowiedzi uczniów. Każde z zadań, na które uczniowie w czasie testu udzielali odpowiedzi otwartej, musiało zostać sprawdzone i ocenione według klucza kodowego opracowanego wcześniej przez grono ekspertów z poszczególnych dziedzin. Kodowania wymagały także odpowiedzi na niektóre pytania
z kwestionariusza.
Przed nami wieloetapowy proces weryfikacji danych i przygotowywania zbiorów do analiz we współpracy z międzynarodowym konsorcjum. Oficjalne wyniki badania PISA 2025 poznamy jesienią 2026 roku.
Dziękujemy wszystkim uczniom, którzy wzięli udział w badaniu. Szczególne podziękowania kierujemy również do rodziców uczniów, dyrektorów szkół i szkolnych koordynatorów badań.
Badanie PISA odbywa się co trzy lata od 2000 roku wśród uczniów piętnastoletnich. Szczegóły dotyczące projektu, a także wyniki z poprzednich edycji badania znajdują się TUTAJ.