W 2025 roku główną dziedziną badania osiągnięć uczniów w ponad 90 krajach będą nauki przyrodnicze. Zaprezentowane 15 czerwca 2023 roku założenia części badania PISA 2025 w zakresie nauk przyrodniczych zostały dostosowane do zmieniających się sposobów wykorzystywania umiejętności z zakresu nauk przyrodniczych we współczesnym świecie.

15 czerwca 2023 roku w formacie online odbyła się prezentacja założeń części badania PISA 2025 w zakresie nauk przyrodniczych (tzw. PISA Science Framework). Prezentacji dokonał Andreas Schleicher, dyrektor departamentu edukacji w OECD (odpowiedzialnego m.in. za badanie PISA) oraz eksperci z zakresu nauk przyrodniczych z Uniwersytetu w Oksfordzie.

Nowe założenia są efektem prac międzynarodowego zespołu ekspertów. Dzięki badaniu PISA 2025 dowiemy się, na ile skutecznie kraje objęte badaniem przygotowują uczniów do korzystania z wiedzy i umiejętności przyrodniczych w dorosłym życiu. W założeniach tej edycji badania opisano najważniejsze umiejętności w tej dziedzinie: wyjaśnianie zjawisk w sposób naukowy, przygotowanie i ocena projektów badań naukowych oraz krytycznej interpretacji danych i dowodów naukowych oraz badania, oceniania i wykorzystywania informacji naukowych w procesie decyzyjnym i w działaniu.

Położono również nacisk na umiejętności w zakresie nauki o środowisku. Mierzone w badaniu PISA 2025 umiejętności w zakresie nauk o środowisku odnoszą się do związanych ze środowiskiem efektów nauczania przedmiotów przyrodniczych określanych jako „Działanie człowieka w antropocenie”.

Zespół badania PISA w IBE, we współpracy z OECD, opracował polską wersję językową założeń. Można się z nią zapoznać na dedykowanej stronie internetowej. Zamieszczono tam przykładowe zadania z zakresu nauk przyrodniczych, ilustrujące poszczególne wymagania.

Nagranie z wydarzenia dostępne jest tutaj.