znaki_strona_www

Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów
został dofinansowany ze środków budżetu państwa.

Decyzją Rady Zarządzającej Programu PISA cykl badawczy zmieni się z trzyletniego na czteroletni. Po badaniu PISA 2025 kolejny pomiar umiejętności uczniów odbędzie się w 2029 roku.

W dniach 1-4 listopada 2022 r. w Baku odbyło się zorganizowane przez OECD 54. posiedzenie Rady Zarządzającej Programu PISA (PGB). Spotkanie poświęcone było omówieniu zagadnień związanych z prowadzeniem Programu PISA na świecie, m.in.:

  • bieżącym działaniom OECD w obszarze edukacji,
  • omówieniu harmonogramów, budżetów i poszczególnych działań w badaniach PISA 2022 i 2025,
  • przedstawieniu dodatkowych działań i inicjatyw związanych z badaniem PISA (np. PISA VET, PISA for Schools),
  • współpracy z partnerami zewnętrznymi,
  • nowym projektom badawczym związanym z Programem PISA.

Najważniejszą decyzją, która została podjęta w czasie spotkania, a poprzedzona kilkuletnimi konsultacjami w poszczególnych krajach i na forum międzynarodowym, jest wydłużenie cyklu badawczego PISA do 4 lat. Pierwszy pomiar PISA miał miejsce w roku 2000, a kolejne odbywały się co trzy lata. Badanie planowane na rok 2021 zostało przesunięte na całym świecie o rok ze względu na sytuację pandemiczną. Kolejna, dziewiąta edycja badania odbędzie za trzy lata, tj. w roku 2025. Decyzja Rady dotyczy następnego, dziesiątego cyklu badania. Odbędzie się on w 2029 roku. Wydłużenie cyklu badawczego pozwoli na lepsze wykorzystanie wyników badania do wtórnych analiz, przygotowywania publikacji i wdrażania wniosków płynących z badania do polityki edukacyjnej, a także umożliwi zespołom badawczym efektywniejsze przygotowywanie kolejnych edycji badania.