znaki_strona_www

Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów
został dofinansowany ze środków budżetu państwa.

Prezentujemy książkę p.t. "PISA 2018. Czytanie, rozumienie, rozumowanie".

Prezentujemy książkę p.t. „PISA 2018. Czytanie, rozumienie, rozumowanie”.

Książka jest polskim raportem z badania PISA 2018 – największego międzynarodowego badania umiejętności uczniów na świecie. Składa się ona z sześciu rozdziałów.

Rozdział 1 opisuje dwa kluczowe elementy metodologii badania PISA: dobór próby uczniów do badania w Polsce, czyli sposób zapewnienia reprezentatywności badania, oraz wykorzystanej w badaniu PISA techniki wyliczania wyników.

Rozdział 2 przedstawia najważniejsze wyniki odnoszące się do głównej dziedziny badania, rozumienia czytanego tekstu. Opisano w nim założenia pomiaru, przykładowe zadania, wyniki uzyskane przez polskich uczniów na tle międzynarodowym oraz analizy różnych aspektów uwarunkowań nabywania przez uczniów umiejętności.

W rozdziale 3 omówiono część badania dotyczącą umiejętności matematycznych. Przedstawiono w nim założenia teoretyczne, wyniki uzyskiwane przez polskich uczniów oraz ich zmiany w czasie. Przedstawiono także analizę związku wykorzystywania urządzeń cyfrowych w nauczaniu oraz uczestnictwa uczniów w zajęciach pozalekcyjnych.

Rozdział 4 przedstawia założenia teoretyczne oraz omówienie wyników uzyskanych w części badania poświęconej pomiarowi umiejętności uczniów w zakresie rozumowania w naukach przyrodniczych, a więc umiejętności wykorzystania wiedzy naukowej i znajomości metod stosowanych w nauce.

Rozdział 5 poświęcono nierównościom edukacyjnym, zarówno w aspekcie zróżnicowania umiejętności uczniów, jak i relacji między pochodzeniem społecznym i umiejętnościami. W analizach przedstawionych w rozdziale podsumowano ewolucję nierówności w piętnastoletnim funkcjonowaniu gimnazjów w Polsce oraz pokazano rozmiary nierówności edukacyjnych w Polsce na tle innych krajów europejskich.

W rozdziale 6 przedstawiono założenia komponentu kwestionariuszowego badania oraz różnorodność zagadnień podejmowanych w badaniu. Rozdział zawiera analizę wybranych wyników związanych z dobrostanem uczniów i klimatem szkoły.