W 2021 roku główną dziedziną badania osiągnięć uczniów w ponad 80 krajach będzie matematyka. Zaprezentowane 14 października podczas konferencji w Oksfordzie założenia matematycznej części badania PISA 2021 zostały dostosowane do zmieniających się sposobów wykorzystywania matematyki we współczesnym świecie.

14 października 2019 roku w Oksfordzie odbyła się prezentacja założeń matematycznej części badania PISA 2021 (tzw. PISA Mathematics Framework). Prezentacji dokonał Andreas Schleicher, dyrektor departamentu edukacji w OECD (odpowiedzialnego m.in. za badanie PISA) oraz eksperci z zakresu matematyki z Uniwersytetu w Oksfordzie.

Nowe założenia są efektem prac międzynarodowego zespołu ekspertów, w których uczestniczył prof. Zbigniew Marciniak, członek polskiego zespołu badania PISA.

Dzięki badaniu PISA 2021 dowiemy się, na ile skutecznie kraje objęte badaniem przygotowują uczniów do korzystania z wiedzy i umiejętności matematycznych w dorosłym życiu. W założeniach tej edycji badania opisano najważniejsze umiejętności w tej dziedzinie: rozumowanie matematyczne i rozwiązywanie problemów (modelowanie matematyczne). Podzielono również wiedzę matematyczną na kategorie i konteksty.

Zespół badania PISA w IBE, we współpracy z OECD, opracował polską wersję językową założeń. Można się z nią zapoznać na dedykowanej stronie internetowej. Zamieszczono tam przykładowe zadania matematyczne, ilustrujące poszczególne wymagania.